Sociolog Tomislav Tadić u Pressingu na N1 kazao je kako je društvo u Bosni i Hercegovini “blokirano”, s njim vladaju plemenske vođe koje sebi akumuliraju orgoman kapital na vrlo sumnjiv način. Rješenje za promjenu situacije na bolje vidi u konceptu modernog građansko društva u čijem centru, esenciji se nalazi građanin kao temeljno slobodan čovjek. Tadić je ocijenio kako u BiH ne postoje političke elite nego su to, u stvari, političke oligarhije koje fukcionišu na modelu cirkulacije – stalno su prisutne u raznim oblicima vlasti.
U kakvom je stanju društvo u BiH?
Volim za Bosnu i Hercegovinu reći jednu dijagnozu koja je teorijskog tipa – mi smo blokirano društvo, koje je u jednoj vrsti poluprotektorata. Mi smo društvo koje je posrnulo jer smo pristali na pravila igre koja su nam nametnuta.
Imam li mi jedno društvo ili možda tri?
Naravno da imamo više društava, mi smo jako podijeljeni. Najmanje imamo tri etnička društva, a da budemo pošteni mogli bi nabrojati još nekoliko. Dakle nismo ni milimetar bliži evropskim vrijednostima.
Vidite li na sceni snagu koja bi mogla preokrenuti stvari u BiH?
Trenutno ne vidim. Nema volje za promjenom. Vodi se borba za vlast, znači oni koji su na vlasti samo to im je cilj – kako zadržati vlast, a ne žele da grade bolje, modernije društvo.
Građanske stranke kažu da su one za moderno društvo?
Praktično ove stranke nemaju ništa građansko jer je njihova tehnologija ista kao kod nacionalističkih partija. Mi ne možemo govoriti o građanskoj državi kao konceptu, mi trebamo govoriti o građanskom društvu. Država imao pravo ograničiti slobode kada procjeni da je to njen interes. Ali mi ovdje nemamo alternativu bez građanskog društva. Danas smo plemensko društvo – tribalno. Imamo plemenske vođe i članove tih plemena koji određuju pravila. Mi smo plemena koja imaju internet, da budem slikovit.
Nije građansko društvo moguće organizovati na jednom principu. Nauka poznaje stotine modela građanskog društva. Dakle, rješenje je dijalog, mladost…
Šta treba taj građani raditi? Jel dovoljno samo reći da je građanin?
Koncept građanina je da on nije samo stanovnik. To je temeljna orjentacija moderne političke koncepcije u naučnom i empirijskom smislu, da nemamo straha da nas zbog našeg mišljenja, koje se možda razlikuju od uobičajenog, ne prozivaju fašistima. Kod nas se olako ljudi etiketiraju – čim mislite drugačije kažu da ste fašista ili izdajnik. To su pojmovi sa kojima se mora oprezno koristiti. Kad upotrijebite pojam fašizma morate biti svjesni težine.
U posljednje vrijeme se sve više koristi pojam fašista. Činjenica je da se fašizam u svijetu polako budi. Ljudi koji druge etiketiraj uda su fašisti ne znaju niti jednu definiciju fašizma.
Ovdje imamo problem da se političari projektuju kao mala božanstva. Zna se za njih reći da su političke elite, a oni to nisu, nego su to političke oligarhije koje akumuliraju velike kapitale na sumnjiv način. Vrlo dobro jedni drugima čuvaju leđa, a nama proizvode pakao uvjeravajući nas da su oni drugi naši neprijatelji. Političke oligarhije fukcionišu na modelu cirkulacije, oni su stalno prisutni u raznim oblicima vlasti. To je fenomen koji je prisutan u svakoj “dubokoj državi”.
Šta je lijek?
Lijek je definitvno da se radi na jednom ozbiljnom pristupu građanske reorganizacije Bosne i Hercegovine. Građani je temeljno slobodan čovjek. Mi imamo simulaciju slobode i zbilje. Niko od nas ne živi stvarnu slobodu. Sloboda je inače relativan pojam, ona je suština egzistencije. Vjerujem da će mlađe generacije to uraditi, da budemo slobodni sprječava nas trenutna realnost.
Za ovu situaciju u BiH postoji jedno radikalno rješenje, a to je da visoki predstavnik zabrani djelovanje svim političkim akterima koji su u vrhu 20 godina. To bi završilo priču. Koliko je meni poznato nemam potvrđenih kandidatura Čovića, Izetbegovića i Dodika, vrlo je moguće da se nešto dešava. Ali zaista je to rješenje, da se glavnim poglavicama zabrani političko djelovanje.
Ljudi kod nas pristaju da budu moderni robovi?
Tako je jer se vrlo vješto manipuliše strahom. Strah kada se koristi kao sredstvo vladanje to je užas. Maramo prije svega promijeniti društvenu svijest, nije samo stvar mentalitet. Japan je 10 godina nakon Drugog svjetskog rata (u kojem je bio poražen) postao najrazvijenija zemlja svijeta. Mora se reći da više ne može, jer je to previše.
Ko to treba reći da ne može?
Uslov bez kojeg građansko društvo ne može je sekularnost. Bez sekularnosti ništa nećemo suštinski riješiti. U sekularnom društvu je vjera individualna stvar na koju imate pravo. Ovdje religijske zajednice miješaju se u sve sfere života.
N1